Produkttesting på trappene i Høyanger
I 2019 gjennomførte Balestrand Adventure ein testtur på trappene i Høyanger i samarbeid med studentar på linja Natur- og opplevelsesbasert reiseliv på Høgskulen på Vestlandet i Sogndal. Produktet er sett på vent i dag etter trappene blei stengt av Statkraft.
Nedanfor kan du lese tilbakemeldingane vi fekk frå studentane. Kanskje du òg har ein idé du vil teste? Vi anbefaler varmt å bruke høgskulen sine studentar til dette.
(Dette er den andre artikkelen i ein serie om produkttesting – den første handlar om ein tur til Finnabotn og Saurdal.)
Trappene i Høyanger. Foto: VERI Media
Før turen: forventninger, markedsføring
Før turen hadde vi noen forventninger om at turen ville inneholde mer historier og formidling, og generelt sett foregå i et roligere tempo. Etterhvert forstod vi i større og større grad at dette ville bli tilsvarende en liten trimtur.
Dette er et viktig moment å ta med seg videre i markedsføringen av dette produktet: Hva vil vi selge? Vi mener det er viktig å være tydelig i markedsføringen av dette produktet, og helst skille tydelig mellom produktene “Trappene i Høyanger” og “guidet tur opp trappene i Høyanger”. “Trappene i Høyanger” bør markedsføres som en trimtur, en fin vandretur opp trappene med mål om utsikt og mosjon, hvor man kanskje ikke trenger guide.
“Guidet tur opp trappene i Høyanger” derimot, bør kanskje markedsføres som en kulturhistorisk vandring, hvor fokuset rettes mot historie, både trappenes, Høyangers og Hydros historie. Det vil uansett være viktig at markedsføringen er med på å skape, moderere eller endre forventningene gjestene har til turen før den starter.
Konkrete tiltak:
Velge hvilket produkt dere vil selge (trimtur eller kulturhistorisk vandring).
Tydeliggjøre produktets karakter i markedsføringen.
Bidra til å skape sunne og korrekte forventninger i markedsføringen.
Vurdere å involvere informasjon om turens varighet og karakter/vanskelighetsgrad.
Nevne noe om hva som er lurt å ha med seg? F.eks.: valg av skotøy, ta med drikke, etc.
Første møte/guide gruppe
Det første møtet mellom guide(r) og gjester er alltid viktig. Dette er en fin arena for guiden til å presentere seg selv og turen, få et lite innblikk i gjestenes forventninger til turen og interesser/ferdigheter.
Det gir guiden en ypperlig mulighet til å justere feilaktige forventninger eller samkjøre gruppedeltakernes forventninger. Selve det første møtet og presentasjonen av guidene var fin, det vi derimot savnet var en liten introduksjon til turen: “hva skal vi gjøre?”, “hvor skal vi?”, “hva er det vi får se?”. Dette høres kanskje litt banalt ut, men for helt uvitende gjester i Høyanger er det viktig å få en helt enkel introduksjon til turen og stedet, for å allerede her bli i bedre stand til å ta innover seg det turen har å by på senere.
Videre var det fint å oppfordre til å gå på do før turen, særlig for mindre turvante gjester.
Konkrete tiltak:
Informere ved oppmøte om turens varighet og karakter.
Set the stage: «hva skal vi?», «hvor skal vi?», «hva får vi se?», «når er vi tilbake?», banal informasjon om selve turen.
Kanskje vise hvor trappene og andre spesielle steder i Høyanger er (enten på kart eller vise i virkeligheten: peke)
Selve turen
Vi opplever at turen er en veldig fin trimtur, da særlig for de lokale. For å utvikle dette produktet fra å “bare være en trimtur” til å bli et fullgodt opplevelsesprodukt bør en kanskje prøve å benytte seg av de kvalitetene en har i og ved trappene. For eksempel kan utsikten fra utkikkspunktet over tunnelen tas mer i bruk, spesielt hvis det blir markedsført med eller hintet om fin utsikt.
Videre opplevde vi at returen (altså turen ned veien til hotellet) ble nokså lang sammenlignet med tiden vi brukte opp trappene. Til forskjell fra trappene inneholder ikke asfaltveien ned noen opplevelsesaspekter i særlig grad, derfor kan dette fremstå som litt unødig.
Et annet aspekt vi mener kan bidra til å løfte nivået på dette produktet er gjennom å rydde opp ugress og søppel etc. som hang utover trappene og eventuelt hogge ut litt av småskogen over tunnelen hvis man vil ta i bruk dette utkikkspunktet i større grad. Kvikk-lunsj på “toppen” oppleves som et fint tilskudd til turen, og reflekterer også i stor grad norsk friluftslivstradisjon, dette kan tas i bruk som et moment for utenlandske turister.
Tempoet bør avpasses til gruppen man har med seg, og dette vil naturlig nok variere mye. Det vi foreslår er å heller gå roligere i lengre strekk, samt å prøve å utnytte pausene til å formidle informasjon og fortelle historier. Konkrete tiltak:
Ta i bruk utkikkspunkter underveis.
Rydde opp langs trappene (da særlig ugress etc.)
Avpasse tempoet til gruppen, men gå lengre strekk i roligere tempo.
Ta i bruk returen til formidling for å endre på oppfatningen av at den er lang.
Formidling, guiding underveis
Vi opplever at det er stort potensiale for å gjøre dette til et fullverdig reiselivsprodukt, gjerne gjennom å implementere fortellinger og historier fra Høyanger generelt, men også om trappene spesielt.
Videre mener vi at gjennom å være bevisst på hva slags tur man vil det skal være, og markedsføre/presentere deretter, kan man løfte dette opp til å bli et godt reiselivsprodukt. Vi opplevde det som positivt at vi gikk gjennom sentrum og ble presentert noen av de tingene vi så underveis (parken og «byporten», i tillegg til anleggene til Hydro og Statkraft).
Som tidligere nevnt kan man gå lengre etapper i lavere tempo og ta lengre pauser imellom “etappen”, dette er fine muligheter til å formidle historier og informasjon som gir turen det lille, store ekstra. Konkrete tiltak:
Formidling av informasjon om turen i forkant.
Ta i bruk «naturlige» stoppesteder underveis (slik som parken og byporten og den første «plattformen» i trappene).
Andre naturlige stoppesteder/steder for formidling vi mener bør tas i bruk: «knekkpunktet» der trappene blir slakere, utkikkspunkt over tunnelen, huset på toppen av trappene.
Her er det mye potensiale til historieformidling!
Avslutning
Det var ikke veldig tydelig hvor turen egentlig ble avsluttet. En kunne få følelsen av at den ble avsluttet på toppen av trappen, for selv om vi alle gikk veien ned igjen, var det ikke særlig interaksjon mellom gruppe og guide og alle gikk spredt. En naturlig og den faktiske avslutning(en) var ved hotellet, dette bør en ha fokus på ved videre utvikling av produktet. Selv om det føltes som om turen sluttet tidligere, var den improviserte plommeslangen på den faktiske slutten artig. Konkrete tiltak:
Det er viktig med klare rammer for turen fra begynnelse til slutt. Dette hadde gitt en bedre forståelse av avslutningen.
Selv om turen nærmer seg slutten, er det fortsatt rom for overraskelser eller fortellinger.
Helhetsinntrykk
Det er klart denne turen som opplevelsesprodukt i sommerhalvåret har mye potensiale. Høyanger som bygd har mye historie og trappen virker til å ha stor betydning for befolkningen. Med en engasjert og kunnskapsrik guide i spiss, kan turen gjøres spennende og lærerik for både yngre og eldre generasjoner. Det er ikke totalt unikt med slike trapper i Norge, men det er interessant med kommersialisering av en. Konkrete tiltak:
Bli klar over potensiale, og bruke det.
Benytt en lidenskapelig guide som klarer tilpasse seg gruppen.
Ha et konkret mål for turen, med klare rammer.
Andre kommentarer tips
Kunne vært interessant å vite hvorfor Høyanger ligner på andre industribygder.
Hvordan fikk de på plass rørene?
Mulig å kombinere med museumsbesøk?
Historiefortellinger
Muligheter for å følge stien lenger opp til demning, slappe av litt der og bli kjørt ned på hotellet der det ventes middag?
Vi foreslår at en går lenger/helt opp. Burde i alle fall tilbys som en mulighet for dem som ønsker. Det er også mulig å inkludere husene på toppen. Flere i gruppen var nysgjerrige på dem.
Anbefale/informere om bruk av hansker?
Anbefale/informere om hva slags utstyr en bør ha med?
Hvordan ville det vært i regnet? Ville trappen vært glatt? Viktig å ta i betraktning.
Det er en viktig forbindelse mellom bygda, trappen og rørene. Dette kan komme bedre frem.
Kan turen inkluderes i pakkene til forretningsreisende? F.eks.: tur opp trappene etter frokost, lunsj på toppen, møter/etc. på ettermiddagen.