Studietur til Færøyane
Prosjektgruppa i Balestrand Adventure tok en studietur til Færøyane 6.—9. fabruar, 2020. Målet var å hente inspirasjon fra en liten destinasjon som har gjort et godt strategiarbeid og oppnådd gode resultater, spesielt innen markedsføring. Deltakende på turen var:
Styreleder Lars Arne Målsnes, Balestrand Fjord Adventures
Styremeldem Geir Willy Nesse, Balestrand Taxi
Styremedlem Jesse Bratt, J. Bratt AS
Medeier - Åge Eitungjerde, Ciderhuset
Tidl. prosjektleder, Joakim Systaddal
Prosjektleder, Endre Hovland
Torsdag: Reisedag og en god middagsgjest
Turen bort til Færøyene gikk som planlagt og vi var på plass i Tórshavn i huset vi hadde leid utpå ettermiddagen torsdagen. Den samme kvelden skulle vi spise på restauranten Katrina Christiansen. Under middagen fikk vi selskap av Jóhan Pauli Helgason som arbeider i Visit Faroe Islands. Der arbeider han som politisk rådgiver med fokus på bærekraft. Han arbeidet tidligere hos det Færøyske utenriksdepartementet med reiseliv.
På Færøyene har de gjennomgått store endringer i hvordan de forvalter reiselivet og samarbeid mellom forvaltningen, reiselivsaktører og grunneiere er viktig for å få til gode løsninger. Helgason skulle videre til øya Mykines dagen etterpå. En øy bare tilgjengelig med helikopter i vinterhalvåret. Her hadde noen få reiselivsaktører utviklet fuglekikker-produkter som solgte bra. Nå hadde salget ført med seg utfordringer knyttet til både besøks- og naturforvaltning som Visit Faroe Islands skulle hjelpe til med.
Fredag: Inspirasjon etter inspirasjon
På fredagen fikk vi besøke kontorene til Visit Faroe Islands i sentrum av Tórshavn. Her fikk vi møte daglig leder Guðrið Højgaard. Hun holdt et engasjerende foredrag om reiselivshistorien til Færøyene gjennom de siste 10 årene. På begynnelsen av 2010-tallet tok Visit Faroe Islands noen strategiske valg som de skulle fokusere på. De visste at Norge, Island og Skottland var harde konkurrenter i reiselivet og Færøyene måtte skille seg ut.
I Tórshavn sentrum etter møtet med Visit Faroe Islands
For å gjøre dette valgte de å fokusere på Færøyene som en un-destination, et sted ingen reiste til, og som du som kunde kunne oppdage. På Færøyene ville du reise til et unikt sted. Denne strategien har de holdt hardt på og det har gitt resultater. Målet er 10% vekst i besøkende hvert år. Et mål de har nådd. Denne veksten har vært med på å snu den negative befolkningstrenden som Færøyene slet med på 2000-tallet. Spesielt viktig har det vært å skape arbeidsplasser for kvinner etter endt studie.
I dag er det ca. 100 000 besøkende på Færøyene i året. Det vil si at de ikke er i nærheten av mengden turister vi får i Sognefjorden. Samtidig var det viktig for oss å se hvordan en destinasjon kan arbeide strategisk og fokusert.
Etter møtet hos Visit Faroe Islands hadde vi et kort lunsjmøte med Høgni Reistrup. Han har startet en felles bookingportal for alle aktivitetsbedriftene på Fæøyene som han kaller Guide to Faroe Islands. Dette var spesielt interessant for oss nå som Jesse skal videreføre digitaliseringsarbeidet som Balestrand Adventure har hatt, i Visit Sognefjord. Reistrup var rett på sak og vi fikk mye utav den timen vi hadde sammen med ham. Avslutningsvis ble vi med ham ned til et hotel der det står en iPad koblet opp mot hans bookingportal.
En bookingportal for Guide to Faroe Islands på flyplassen
Det gjør det mulig for resepsjonisten å føre turistene rett til bookingportalen. De fleste hotellene på Færøyene har tatt i bruk denne løsningen. På vei hjem fikk vi se de samme iPadene på en egen stand på flyplassen. Etter lunsjmøtet var det tid for første del av strategisamlingen. Referatet av det møte kommer som en egen del.
På kvelden dro vi på Heimablídni. Det vil si at vi dro hjem til en Færøysk familie for å spise middag. Konseptet ble til fordi det ikke var mange restauranter tilgjengelig på øyene og statlig regulering gjorde det vanskelig å starte servering hjemmefra. Med godt samarbeid mellom lokalbefolkning og offentlig forvaltning ble det gitt anledning for familier å servere mat til turister uten at de måtte følge noe regulativ.
Verten vår på Heimablídni
Vi besøkte gården til Anna og Óli Rubeksen som var noen av de første til å med Heimablídni. Den kvelden var det deres voksne døtre og en svigersønn som var på kjøkkenet. Her ble vi servert fantastiske retter med lokalmat, lokal drikke og noen røverhistorier.
Lørdag: På tur til Kirkjubøur
På lørdagen var det tid for en fjelltur. Vi møtte vår guide Jónheðin Tróndheim ved en skole i utkanten av Tórshavn. Skolen og byggefeltet rundt var nylig anlagt og var bygget på gården til Tróndheim. Et synlig resultat av sentraliseringen av samfunnet på Færøyene samt den positive befolkningsveksten de siste årene. Turen gikk over fjellet til Kirkjubøur. Det var en forholdsvis enkel tur med innslag av variert vær. Tróndheim fortalte om utmarksforvaltningen på Færøyene, der det ikke er allemannsrett. Dette gir noen utfordringer for reiselivsnæringen, men også god kontroll på hvor turistene kan gå.
På tur over fjellet fra Tórshavn til Kirkjubøur
Nede ved Kirkjubøur fikk vi se ruinene etter en katedral og høre om historien til stedet som på et tidspunkt var et av bispesetene i Norge. Her tok Jánnes Patturson over guidingen. Han eier kongsgården på Kirkjubøur og driver guiding og servering. Vi fikk en nydelig lunsj i hans røykstue og noen perspektiver fra en reiselivsaktør med beina godt plantet på jorden. Etter lunsjen reiste vi tilbake til huset vår og fortsatte strategisamlingen.
Vi gjør oss klare til strategisamling
På kvelden spiste vi middag på Áarstova i sentrum av Tórshavn. Her ble det god tid refleksjon av hva vi hadde lært de siste dagene.